Monday, December 3, 2007

Faa lang fon

Faa lang fon er navnet på Be sitt prosjekt. Oversatt til norsk så betyr det "himmelen etter regnet". Dette var Be sin tredje tur opp til Mae Hong Son og til kommunen Huay Paang, som er den kommunen Be har valgt å hjelpe. Det er en kommune hvor det ikke foregår noe hjelpearbeid og behovet for hjelp er veldig stort. Be har vært kjempeheldig som har fått med seg Agape- brud (www.agape-brud.no/prosjekt/ ) som støttespillere. 7 stykker fra Agape brud var med til Mae Hong Son og besøkte stammene som Faa lang fon ønsker å støtte. De hadde en veldig flott (og kald) tur og fikk et godt inntrykk av hvordan livet i stammene er og det enorme behovet for hjelp. Og alle ble sjarmert av det gjestfrie folket og alle de flotte smilende barna. De overnattet i en stamme som heter Huay Hwai og er den stammen Faa lang fon skal ha hovedfokus på neste år. Be som elsker "adventure"; sove i telt, sitte rundt bålet, kjøre pickup etc var storfornøyd med turen og det var alle de andre som var med for å legge tilrette for agape også, blant annet Anne, BK og Linn som var de tre norske jentene som ble med opp. Les om deres opplevelser på bloggene deres.
Jeg var veldig glad for å få mannen hjem, samtidig som jeg er veldig glad på vegne av Be at Faa lang fon er i gang. Dette er noe han har hatt lyst til å gjøre lenge. Jeg har jo selv verdens beste jobb på Lovsangshjemmet, en jobb som både er kjekk og meningsfyll, og jeg ønsker selvfølgelig at Be skal kunne jobbe med det han brenner for, for det er med å gi livet mening.
Ønsker dere mer informasjon om Faa lang fon, send en mail til Be på annehaug@loxinfo.co.th

Og min kjære mann hadde ikke glemt oss her hjemme, han kom hjem med flotte gaver, gaver som gjenspeiler hans interesse for historie; så jeg fikk en gammel uthula trestubbe til å knuse ris i, en gammel skitten trepinnesak som skal brukes til å ta ut innmaten av kokusnøtter (jeg gjettet riktig på andre forsøk, først gjettet jeg på at det var et skojern) og så fikk jeg en flott gammel kurv som du bruker pannen til å bære med.
Flaggheising. I bakgrunnen er barneskolen i Huay Hwai.
Her skal det bygges ny barneskole, men arbeidet har stoppet opp, pga at pengene har tatt slutt. Faa lang fon har som mål å gjøre barneskolen ferdig i løpet av 2008.

Barna i stammen hadde oppvisning for Agape og Faa lang fon.
Middag i landsbyen. Et av klasseromma på barneskolen i Huay Hwai Her har Be delt ut gaver til skolen og forteller barna om viktigheten av å ta godt vare på det de har fått og at de må dele med hverandre.

Hele gjengen samlet.

1 comment:

Ingunn H.H. said...

Hei Anne. Først av alt, gratulerer med en gutt!!!! Hils Be også så mye fra Edvard og meg. Fikk høre gladmeldingen av mor for et par dager siden. Nå har jeg sett på bilder av han. Såååå søt! Godt å høre at du også er i form. Det er også spennende å lese om prosjektet til Be. Nå må du kose deg hjemme med de to små. Klem fra Ingunn