Saturday, February 17, 2007

På tur til Isaan




Tirsdag til fredag var vi på tur til Mukdahan og Phibun. Mukdahan er en by som ligger helt ved grensen til Laos og er byen hvor kolegaene mine, familien Tveten og familien Sørheim skal jobbe. Marit og Satad som er lokale NMS medarbeidere flytter også opp dit. De tre familiene har fram til nå bodd i Phibun, en liten by ca 2 1/2 time å kjøre fra Mukdahan. Når de nå flytter så flytter også NMS sin språkskole og selvfølgelig barnehagen (da det ikke vil være flere misjonærer igjen i Phibun). Jeg har vært med litt både i planleggingen av barnehagen i Phibun og vært oppe noen ganger for å være til støtte og for å veilede Ganja og Lek, som er lærere ved barnehagen. Nå når barnehagen skal flyttes så blir jeg også med litt i den prosessen. Det er en kjekk liten bijobb jeg har fått der. Kjekt å få mulighet til å komme ut på landsbygda, kjekt å være sammen med våre kolegaer i Phibun og kjekt å jobbe sammen med Ganja og Lek, som er noen veldig flotte thaikolegaer og barnehagelærere. Be var med denne gang for å se på en tomt som Marit og Satad har kjøpt i Mukdahan. På den skal det bygges to hus som NMS skal leige. En av Be sine venner skal gjøre det, og Be blir med og hjelper litt til. Vi har hatt noen flotte dager sammen med kolegaer. Sett mye. For meg var det kjekt å se Mukdahan, en by jeg har hørt mye om, kjekt å se det nye kirkesenteret som er under bygging. Dere kan lese mer om kirkesenteret på Tveten og Sørheim sine blogger. Be og vennen fikk også tid til en båtur over til Laos.

I Mukdahan overnattet vi på hotell, mens i Phibun overnattet vi hos familien Tveten.
Bildene; et er fra Laos, et er av Lek, Ganja, Hanna Olise (datter av Marit og Satad) og Chalom og et er av familien Tveten og oss.

No comments: