Friday, February 2, 2007

Chalom og chalom

For mange der hjemme er nok navnet Chalom ganske spesielt. Det er det her i Thailand også. Noen av vennene til Be sier stakkars Chalom som har så rart navn, mens andre igjen synest han har et fint navn. Chalom er navnet på en handlekurv, en sånn en som de brukte i gamle dager til å bære frukt ol i, et ord som er på vei ut av vokabularet. Be som er interessert i historie liker dette navnet veldig godt. Jeg liker det også fordi jeg tenker på det hebraiske ordet- Shalom, som betyr fred. Etter en mail fra vår kjære tante Klara så liker jeg også den thailandske betydningen veldig godt. Les hva tante skreiv om Chalom og chalom.

På nyttårsdag i Lovisenberg kirke (Jesu navnedag) talte jeg forresten om Chalom. Jeg hadde med meg kurven vi fikk av dere fylt med forskjellig slags frukt. Så fortalte jeg om Chalom og navnet hans. Jeg knyttet dette til at Jesu navn, frelserkongens navn, er beskrevet som blomstrende og fruktbart, og det blomstrer rundt ham. (F.eks. i Salme 72 i Salmenes bok.) I dåpen ble Chalom - og vi - erklært for å tilhøre ham og derfor kan også vi bære frukt - som en chalom. Jeg hadde med fruktkurven på talerstolen, men hadde den ellers stående på et bord med hvit duk. ved siden av sto en liten julekrybbe og en grønn kvist lå ved siden av. (Sangen "Navnet Jesus blekner aldri" er skrevet ut fra Sal 72,17 hvor det står om navnet som skyter friske skudd, og den sangen sang vi selvfølgelig også i gudstjenesten.) Det ble mange gode tilbakemeldinger etterpå. Så dere får ha takk både for Chalom og chalom!












No comments: