Thursday, March 27, 2008

Lovsangshjemmet

Nå er jeg som nevnt tilbake på jobb på Lovsangshjemmet. Dog bare en gang i uken. Det har vært kjekt å komme tilbake å se et senter som er veldig levende. Masse aktivitet både i barnehagen og på ettermiddagen. Vi har voluntører, studenter og misjonærer som jobber på senteret i tilegg til de lokale arbeiderene. Jeg synest vi har nådd målet vårt med å være en oase i slummen. Jeg synest det lyser litt av Lovsangshjemmet jeg, det er godt å komme inn på senteret og bli møtt av glade og fornøyde barn og av smilende og engasjerte voksne som bryr seg om barna. Sendte en hilsen til Avaldsnes menighetsblad her en dag og gjengir den her på bloggen (siden det er så lenge siden dere har hørt fra Lovsangshjemmet så har dere godt av en oppdatering) Her kommer en hilsen fra Lovsangshjemmet i Klong Toey slummen i Bangkok.
Lovsangshjemmet ligger som dere kanskje vet i det største slumområdet i Bangkok, det bor ca 300 000 -400 000 mennesker der. De fleste som bor der er fattige mennesker fra landsbygda som er kommet til byen i håp om et bedre liv, de blir som regel skuffet.
Livet i slummen er på mange måter et vanskelig liv. Det er høy arbeidsledighet og de som er så heldig å ha en jobb har som regel et hardt og dårlig betalt arbeid. Slummen kontroleres av den lokale marfiaen og det er mye kriminalitet. De som lider mest under dette er barna. Lovsangshjemmet prøver å gjøre noe for disse barna. Vi ønsker å være en oase midt i den grå og triste slummen. En plass hvor barna kan komme og møte voksne som har tid til de og som har masse kjærlighet å gi. Vi som jobber der er alle kristne og vi prøver å vise noe av Guds kjærlighet gjennom det vi gjør.
Lovsangshjemmets småbarnsbarnehage har åpent mandag- fredag fra klokka 7.30- 15.30. Det er 30 barn i alder 6 måneder- 3 år som går der. Når de fyller 3 år så får de tilbud om å gå på stor avdeling i Immanuel kirkens (som er Lovsangshjemmets eier) daghjem. Der kan de gå fram til de begynner på skolen. På ettermiddagen åpner vi senteret for større barn. Da kan alle som vil komme inn og delta på de ulike tilbudene som Lovsangshjemmet har. Tilbudene vi har nå i år er data, engelsk, forming, musikk, sport, kino og det vi kaller åpen barnehage, da kan de komme inn og leke med de lekene vi har på senteret.
Jeg har jobbet på Lovsangshjemmet i litt over 6 år, men er nå i fødselspermisjon. Etter noen år i Thailand så møtte jeg Be fra Bangkok, han er nå mannen min og vi har fått to gutter, Chalom på 1 år og 5 måneder og Thanan på 4 måneder. Fra første mars begynte jeg å jobbe igjen, men bare en gang i uken.
Det er mulig å komme ned å være voluntør på Lovsangshjemmet. Dere må betale alle utgifter selv, men jeg kan love dere en uforglemmelig opplevelse. Ta gjerne kontakt med meg på
annehaug@loxinfo.co.th
Lovsangshjemmet har også sin egen blogg om dere ønsker å følge med på hva som skjer der www.lovsangshjemmet.blogspot.com .
Tusen takk for støtten til Lovsangshjemmet.

OG SÅNN TIL SLUTT; KJEKT MED KOMMENTARER TIL BLOGGEN ALTSÅ. KARI (SØSTER), FAST KOMMENTARSKRIVER, AVSLUTTER DOKTOGRADEN SIN I DISSE DAGER OG HAR TYDLIGVIS IKKE TID TIL BLOGGKOMMENTERING, SÅ DERE DER UTE MÅ OVERTA- OKAY!!!!!

3 comments:

Anonymous said...

det er såå kjekt å lese om dere,og så flotte unger da.er innpå et pr.ganger i uken,for du har jo hele tiden nye bilder ,og så er det spennende å lese om dere. Harry og Anne M-

ane marie said...

Hei Anne!
Jeg er en av de som ofte er inne å leser men sjelden kommenterer, så her kommer en;)

Er så kjekt å lese og se bilder fra Lovsangshjemmet, og til de som måtte vurdere å reise ned å jobbe der; GJØR DET!! :):)

Du har forresten fått deg noen nydelige gutter! Gleder meg til å lese om og se flere bilder av dem og livet ellers i Bangkok! Blei så glad i den byen altså...

Her i Bergen er jeg denne våren ferdig med førskolelærerstudiet, så neste år blir det barnehagejobbings på meg.. Kanskje i Bangkok en gang i fremtiden?! Hvem vet;)

Ha en fin uke!
Klem fra etterhvert gamle-dager-Hald-Ane Marie:)

Anonymous said...

Fytti grisen me savne home of praise...herligt å se bilder der ifra:)nå har nettopp Kruu Ang kommet t ONNAI:)tar rett og slett heilt av...Me ska ta godt vare på na.Håper alt står bra te me deg og familien.For å sei d sånn, dokke e savna hos meg og bikey..
Goe høns...Over og ut fra okke:)