Thursday, September 20, 2007

Før var søsteren min jente, nå er hun tomboy.....





Jeg spurte ei av jentene på senteret hvordan det gikk med søstera. Arne, som også jobber på Hop var bekymret for henne fordi hun hadde fått samboer bare 16 år gammel. Og er de først samboere så pleier det ikke gå lang tid før de er gravide, (og da slutter de på skolen). Det var da jenta svarte at før var søsteren min jente, nå er hun tomboy, og kjæresten var en jente- så vi trenger ikke være redd for at hun blir gravid med det første. En dag på senteret er aldri kjedelig, i slummen skjer det alltid noe, både kjekke ting og triste ting. I dag kom ei 11 år gammel jente springende inn og fortalte de tre småsøskenene at mammaen var kommet hjem. Tre barn reiste seg og sprang moren i møte. Hun hadde da kommet ut fra fengselet (henne kan dere lese om på Lovsangshjemmets blogg). Gjensynsgleden var stor, et rørende syn. Litt senere traff jeg ei av de faste jentene våre, en fireåring, og spurte henne om hvordan storebroren på 12 hadde det, hun svarte at han hadde politiet tatt...Da jeg spurte bestemoren, som er henne de vokser opp hos om det stemte så sa hun at gutten var blitt tatt mens han sniffa lim og var blitt sendt på avrusning i tre måneder. Han hadde det godt der, men savna mammen. Jenta vår som måtte slutte i barnehagen i Hop fordi hun hadde fått HIV (det var i følge rektor en lov i Thailand som krevde det) var også på ettermiddagsaktivitetene i dag, hun såg så frisk ut. Det virker som om hun får riktig behandling og god oppfølging. I tilleg til disse så var det mange andre barn og noen ungdommer, som hadde computerundervisning, lekte seg med internett, perla med perler fra Norge og lekte med lego. Vi er så heldige at vi har mange engasjerte undommer hos oss nå. Ei er ettåring og de andre voluntører. Barna storkoser seg sammen med disse.

Vi hadde også besøk av preste studenter, to av de intervjua meg og stilte meg masse spørsmål som jeg ikke hadde reflektert over, det var spennende det å bli utfordret på den måten.
Here is some pictures from Home of praise, the place I work.

No comments: