Monday, June 25, 2007

Mae Hong Son

















Vi har nettop kommet hjem fra en fantastisk tur til fjellene i Mae Hong Son. Be har startet et prosjekt som heter Faa lang fon, og som har som mål å hjelpe stammefolket i kommunen Huay Bong. Han inviterte meg og Chalom med for å se på arbeidet han skal i gang med. Far til en av Be sine mange venner er tidligere sjef for all skogene i Thailand, han skaffet oss gratis bolig (hos skogvokterene i området) og bil m/sjåfør. Mae Hong Son er en vakker plass, og det å besøke stammene var som å dra tilbake i tid. Her dyrket de sin egen mat, penger var nesten ikke i omløp, banken de hadde var risbanker, der folk kunne låne ris mot å betale tilbake med litt rente (også ris). Kvinnene giftet seg tidlig og hadde mange barn. Vi var på besøk hos Karen- og Hmong folket. De fleste var kristne, noen var buddhister. Felles for de alle var at de var veldig fattige, og behovet for hjelp er stort. De aller fleste barnehager var i veldig dårlig stand, og i den kalde tiden (da er det ofte 3-5 grader) så er det veldig kaldt for de (se bilde av en av bhg.) Leker og undervisningsutstyr eksisterte nesten ikke. Et av de største problemene i stammene (sikkert ikke alle) er prostitusjon. Her i Thailand sier en at menneskehandlere går på "fishing" i stammene, og det de fisker er jenter. En jeg snakket med her i Bangkok, sier at det er blitt en kultur i noen av stammene, det at de sender jentene sine til prostitusjon. Han sa også at de fineste husene hadde de fineste jentene, for de skaffet mest penger. Be har satt seg fire hovedmål for arbeidet sitt. det er å gi støtte til utdannelse, utbedre skolebygg, internat og barnehager, hjelpe handikappa barn og familiene deres og støtte til selvhjelp - slik at foreldrene kan forsørge sine familier. Så får vi håpe han klarer å skaffe nok sponsorer for å gjennomføre planene sine.

4 comments:

Ivar Storstein Haug said...

Hei Anne, nå er det lenge siden jeg har skrevet inn her eller på min egen blogg, men jeg la inn noen nye bilder av Haakon idag. Ser dere driver på med deres daglige eventyr og at Shalom fadderbarnet mitt vokser seg stor, virker som alt står bra til hos dere og håper du ikke er alt for mye dårlig av den nye graviditeten.

Ivar Storstein Haug said...

Obs! Håper jeg ikke røpet noe jeg ikke skulle nå, men det var litt for sent jeg tenkte på det.

Irene said...

Hei Anne. Det er så kjekt å lese om alt det spennande som du og dine er med på. Eg er ikkje så flink å gi lyd frå meg, men skal prøve å skjerpe meg :-)

Anonymous said...

Hei hei!
Det er flott å sjå kor eksotisk Thailand er. Vårt "eksotiske" reisemål denne sommaren er Bergen. Det er litt sydover 'ijaffal';-) Håper at du blir i betre form kvar dag som går, og nyt gravid-følelsen. Dagen i dag skal nytast på terrassa, og so få korsryggen knekt i rett stille. Hade!