Saturday, July 3, 2010

Pappaen til Be

Far til Be døde natt til tirsdag. Han ble 77 år gammel. Faren ble lagt inn på sykehus for vel en måned siden etter et drypp og kom seg så vidt før han begynte å blø i hjernen og gikk i koma. Han var i koma til han døde. Jeg føler ikke jeg ble så kjent med far til Be siden han har hatt altzeimer siden Be og jeg møttes, men Be har fortalt mye om han. En av historiene som sitter igjen hos meg og som gjør meg stolt av å ha Bontam (som faren heter) som svigerfar er fra det store studentopprøret på begynnelsen på 70- tallet (14. oktober hvert år så minnes denne dagen). Veldig mange studenter ble drept de dagene opprøret pågikk. Far til Be jobbet i militæret da og ble beordret ut for å slå ned på studentene. Han nektet, dro hjem og tok av seg uniformen. Han ville ikke drepe landets studenter sa han. Han fikk straff for det i ettertid, men siden han hadde kjempet i så mange kriger for Thailand så fikk han redusert straff. Begravelsessermonien begynte på tirsdag og har pågått siden, hver kveld så møtes venner og familie i tempelet for å høre munkene be for den døde. I morgen skal far til Be kremeres.
Det er vanlig at nære venner og familie betaler for en av begravelsesdagene og i går var det bandet T-bone som var verter (bildet under)

No comments: