Wednesday, April 25, 2012

Tur til Chiang Mai og mere til...

Det er sommerferie for barn som går på thai skoler. Guttene våre som går på internasjonal skole følger samme skolesystem som norske skoler og hadde bare en lang påskeferie/Songkran ferie denne gang.
Rett før påske var alle barna som bor på internatet til Faa lang fon og også Pickup (bilde over) og moren, på tur til Bangkok og Rayong. Når de var i Bangkok så bodde de hos oss, på det meste var det 18 som overnattet, regner du med vår familie så var vi 23 som bodde i huset vårt i Lad Prao. Veldig folksomt og veldig kjekt. Guttene storkoste seg med besøket. Vi ble også med de ned til Rayong noen dager.

Etter en uke dro besøket tilbake og det nærmet seg Songkran (thai nyttår) og avreise for Be. Han måtte tilbake på jobb i fjellet, men før det så ville han ha med seg familien til ordentlig Songkranfeiring i Chiang Mai.Den byen er kjent for sine songkranfeiringer. Siden vi ikke var hjemme under feiringen så hadde vi en liten tradisjonell familiesermoni hjemme. På bildene under ser du våre to prinser tømmer blomstervann på hendene våre. Vi foreldre gir så barna våre lykkeønskninger og gode råd.

Thanan var egentlig ganske klar for vannkrig....

...og det fikk de i Chiang Mai. To dager i full krig med andre thaier og turister. Det svømte over av turister der oppe....men alle mine tre gutter storkoste seg. Jeg betraktet for det meste alt litt på avstand.

Flott opptog som varte i flere timer. Alle tempelene gikk i tog og endte opp i et av de store hovedtempelene. Under er et bilde av noe lokalt snack som vi fikk servert hos en kompis av Be. På avstand såg det ut som nyrørt syltetøy, men det var så absoutt ikke det, for det var ferskt griseblod :-) Til og med Be synest den snacken ble for heavy.

Tredje dagen i Chaing Mai var til og med guttene leie av å være våte hele tiden, i tilegg så var det mange som sprutet med isvann, så det ble litt kaldt i lengden til tross for varmt og fint vær. Så tredje dagen dro vi til Chiang Mai's fineste kafe: Good morning Chiang Mai. Den eies av Be sin venn og hans kone som kommer fra Amerika (misjonærbarn som er født og oppvokst i Thailand). De har kjempesøte Freeman sammen, som la sin elsk på Chalom. Kafeen hadde stor utehage, med basseng, så der tilbrakte vi hele dagen og avsluttet med å spise middag sammen med familien. En lang dag og Thanan sovnet tilslutt under bordet (Thanan elsker dette bildet, så jeg måtte jo ta det med i bloggen)

Påsken ble feiret i Bangkok. Flott pyntet kirke på 1. påskedag. Chalom og Thanan synest nok egghentingen etter gudstjenesten var kjekkest. Jeg fikk tilbakemelding fra flere andre om at jeg hadde en gutt (Chalom) som virkelig var flink å høre på mens presten talte, han satt som en engel rett ved der presten talte under hele preika. Sannheten var nok heller at han hadde observert opptil flere egg framme ved alteret og han satt og passet på de eggene slik at han kunne ta de først når presten gav klarsignalet.....Ellers er femåringen opptatt av mangt og meget. En dag da jeg oppfordret han til å leke med broren så sa han at han var 5 år nå og for stor til å leke, han ville heller snakke med mamma. Jeg lurte på hva han trengte å snakke med mamma om .Jo, om hvem han skulle gifte seg med (hadde ikke helt bestemt det enda sa han), hvor han skulle bygge hus og bo og ikke minst hva han skulle jobbe med....En annen dag da vi snakket om penger og jeg sa at han måtte få seg en god jobb som voksen slik at han tjente masse (tror han snakket om alt han skulle kjøpe når han var voksen) så sa han at nei, han kunne jo ikke tjene så mye penger han for han skulle jo jobbe i dyrepark (jeg har tidligere sagt at om han velger det yrket så blir han nok ikke rik). Thanan mente at for hans del så gjorde det ikke så mye for han skulle jobbe hele tiden han, ha to jobber. "Hva med barna dine da" sier Chalom, "da har du ikke tid til barna dine...." Så her reflekteres det og livet planlegges....Men heldigvis så er Chalom fortsatt mest opptatt av å leke, og har også oppdaget dataspill og andre spill, så mye at vi må sette grenser for det. På bildet under har han en pause fra vannkrigen i Chiang Mai og sitter og leker spill på mobilen.

Rett etter turen til Chiang Mai så dro vi sør for Hua Hin på leir med fritidsklubben på Lovsangshjemmet. Tre fantastisk flotte dager hvor alle koste seg, både voksne og barn. På bildet under så leker Chalom med en av guttene fra fritidsklubben. Jeg og guttene tok noen ekstra dager etterpå og ferierte i Hua Hin.

Og sånn helt til slutt: Påsken er høysesong for besøk, så vi har hatt flere på overnatting og mange som har kommet innom. Veldig kjekt!!! En dag kom dette paret innom (Jorunn og Eivind Hodne), de dro så videre til Khun Yuam for å besøke Be og å bli mer kjent med arbeidet til Faa lang fon. Begge er musikere og her synger de for barna på internatet.

På bloggene til Faa lang fon og Lovsangshjemmet så kan dere lese mer om det vi jobber med.

1 comment:

Anonymous said...

There are actually various titles attached to this type of job.
X-rays and an MRI are recommended to be sure there's nothing more significant going on, like a herniated vertebral disc, or a fractured vertebra. Whether your goal is weight loss, fitness, overall good health, or proper nutrition, the modern physical therapist is qualified to conduct an overall health evaluation so they can customize a program that is appropriate for your current health status.
Also visit my blog post - bible verses about depression